Skruk og Katia Cardenal
Messe for Kari og Ola - Misa Campesina

08.10.08


BEAT.NO

Et spennende møte mellom SKRUK og Katia Cardenal, mellom Norge og Nicaragua og mellom gammel messetradisjon og en fristilt måte å betrakte kirkens budskap på.

”Messe for Kari og Ola” setter en strek over kirkens tradisjonelle liturgiske språk og tar evangeliet inn i hverdagslivet i Nicaragua og Norge. Musikken låter som karibisk, partymusikk fra landsbygda, melodiene er enkle, tempoet er høyt, og billedbruken i tekstene jordnære og frodig. Verket ble opprinnelig skrevet av Carlos Mejia Godoy 1970-årene i Nicaragua under navnet ”Misa Campesina” og ble et av de tydeligste uttrykkene for latinamerikansk frigjøringsteologi. I denne tolkningen med nye gjendiktinger ved Erik Hillestad har messen blitt podet inn i norsk virkelighet på 2000-tallet.

På ny bringer SKRUK ved sin dirigent Per Oddvar Hildre et nytt repertoar til norske musikkelskere, slik koret har gjort det utallige ganger før blant annet med musikk fra New Orleans, Andesfjellene og Aserbajdsjan. Ved sine nye korarrangementer til den kjente messen ”Misa Campesina”, nå med nye, norske gjendiktninger, har Hildre også gitt et nytt tilfang til norsk kor-repertoar.

Katia Cardenal, som de fleste nordmenn kjenner fra hennes Prøysen-tolkninger på spansk, har flyttet tilbake til Nicaragua, og noe av det hun sterkest ønsket å formidle tilbake derfra til sitt andre fedreland, Norge, var denne messen, som betraktes som det mest sentrale verk i Nicaraguas nyere musikkhistorie. Sammen med SKRUK har hun aldri tidligere sunget, men hun kan ikke tenke seg noe bedre kor til å formidle folkeligheten, men samtidig høytiden i dette verket til norske lyttere.

På ”Messe for Kari og Ola” som nå kommer på Kirkelig Kulturverksted er alle tekster fra originalen oversatt og fremført på norsk av SKRUK, mens Katia Cardenal i tillegg varter opp med noen av de spanske originalversene, her og der alene, tidvis sammen med koret. Og alltid akkompagneres både hun og koret av et band fra Nicaragua med marimba, gitarer, trommer, bass og perkusjon. To av sønnene til koponisten Mejia Godoy deltar i bandet og sikrer en kontinuitet for den tradisjonen som messen etter hvert har fått. På gitar hører vi Moises Gadea og Omar Suazo, på marimba Carlos Luis Mejia, på el bass Augusto Mejia som også er orkesterarrangør og bandleder, på perkusjon Maria Jose Ocarina og på trommer Fabio Buitrago.

Platen er innspilt i Iglesia San Francisco, Granada, Nicaragua, av Daniel Wold og i Volda kirke av Alf Christian Hvidsteen, som også står for sluttmiksen i samarbeid med Martin Abrahamsen. Produsent er Erik Hillestad.