Solveig Slettahjell og Tord Gustavsen
Natt i Betlehem

17.11.08


BEAT.NO

I Fødselskirken i Betlehem har pilegrimene kommet og gått i årtusener. Veggene har lag på lag med avtrykk av tro; ikoner, bilder, smykker og marmor. Helt siden de tre vise menn kom til Jesusbarnet med sine gaver, har mennesker brakt av det vakreste de har for å hylle den underlige hendelsen som for 2000 år siden forandret verden. Så også Solveig Slettahjell.


I Fødselskirken i Betlehem har pilegrimene kommet og gått i årtusener. Veggene har lag på lag med avtrykk av tro; ikoner, bilder, smykker og marmor. Helt siden de tre vise menn kom til Jesusbarnet med sine gaver, har mennesker brakt av det vakreste de har for å hylle den underlige hendelsen som for 2000 år siden forandret verden. Så også Solveig Slettahjell.

Hennes gave er julesanger, framført med den intensitet og innlevelse som bar hun kan levere.
Sammen med Tord Gustavsen (piano) og Sjur Miljeteig (trompet) har hun oppholdt seg fire netter i den eldgamle kirken som er bygget over grotten der tradisjonen sier at Jesus ble født.

Blant repertoaret finner vi ”Stille natt”, ”Deilig er jorden”, ”Jeg synger julekvad” og ”Kling no Klokka”, men også en del ganske ukjente julesanger som den tradisjonelle amerikanske ”Sleep holy babe” og ”Å kunne jeg bare bli barn igjen” av Sigurd Lunde og Karl Marthiniussen.

Etter at pilegrimene forlot kirken om kvelden og munkene i det fransiskanske klosteret gikk til ro, fikk de tre kunstnerne holde på noen timer hver natt. Og som de ble overlatt til rommets ro og nattens dyp, ble gavene overbrakt og foreviget på en ny CD ved navn ”Natt i Betlehem”, så alle som vil høre kan få del i dem.

Det var produsent Erik Hillestad og tekniker Daniel Wold som sørget for at julesangene som ble fremført i den vakre akustikken ble festet til digitale lagringsmedier og lagret og mikset på best mulig vis. Flygelet som ble brukt til innspillingen var et Steinway fra 1882 som tilhører Musikk-konservatoriet i Betlehem. En egen pianotekniker, Trond Irby ble brakt inn fra Norge og Steinways avdelingskontor i Oslo. Han fulgte innspillingen fra time til time og pleiet det gamle instrumentet og holdt det i god stand.